7 redenen waarom je een non-fictie boek wilt schrijven
05 juli 2024 

7 redenen waarom je een non-fictie boek wilt schrijven

“Ik wil een boek schrijven, hoe pak ik dat aan” was wat ze tegen me zei. Ik word hier iedere keer weer blij van wanneer ik dit hoor. Want een boek geeft je zoveel mogelijkheden. Het roept bij mij ook altijd direct veel vragen op die je eerst duidelijk mag hebben voor je aan de aanpak toekomt. De eerste vragen om mee te beginnen: wil je fictie of non-fictie schrijven en waarom wil je een boek schrijven? Op die tweede vraag merk ik vaak dat veel mensen niet weten wat voor mogelijkheden een boek ons biedt. In deze podcast/blog/video gaan we daar dieper op in. We onderzoeken zeven redenen waarom het voor jou interessant is om een non-fictie boek te schrijven. En dan geef ik nog een bonus reden waarom je vandaag nog mag beginnen met schrijven.

 

Eerst een vraag vooraf: waar sta jij in jouw business? Ik zie een non-fictie boek schrijven namelijk wel als een vorm van ondernemen. Want je wilt je boek immers op de markt brengen en verkopen. Wellicht is een boek schrijven dan je eerste stapje als ondernemer. Misschien had je tot nu toe niet gedacht aan ondernemer of heb je er al wel over gedacht maar heb je de definitieve beslissing nog niet genomen. Wellicht ben je wel al net begonnen. Of je hebt al wat klanten maar eigenlijk zou je nog wat extra klanten nodig hebben om je business echt lekker te laten lopen. Of het gaat al fantastisch maar je wilt gaan profiteren van schaalvoordelen. In welk stadium je ook zit, er zijn meerdere interessante redenen om een non-fictie boek te schrijven.

 

Reden 1 Jij wilt als die expert gezien worden

Begin je net in je business of wil je beter van je business kunnen leven dan kun je je eigen non-fictie boek gebruiken om een expertstatus op te bouwen. Als je in Nederland een boek hebt geschreven, dan word je al snel voor expert aangezien. Je wordt ineens geloofwaardig en je behaalt een bepaalde autoriteit. Uiteraard kan dat zonder boek ook. Maar met boek is het soms eenvoudiger omdat mensen automatisch die vertaalslag maken: oh dat is een expert want ze heeft een boek erover geschreven.
 Dat levert je ook weer voordelen op: je wordt bijvoorbeeld eerder uitgenodigd als spreker tijdens seminars, conferenties of in een podcast. Of je wordt gevraagd door de media om je mening te verkondigen op televisie, in de krant of magazine of op de radio. Het opent dus deuren die anders gesloten blijven.

Denk bijvoorbeeld aan Brené Brown met haar eerste boek ‘I thought it was just me’ of dichterbij huis Ben Tiggelaar.

 

Reden 2 Je wilt wat meer (passief) inkomen verdienen.

Passief inkomen is nooit helemaal passief omdat je je producten dan nog altijd te promoten hebt. En voor fysieke boeken geldt ook dat je je logistiek goed ingeregeld moet hebben.

Dat gezegd hebbende, ik ben persoonlijk een grote voorstander van het verdienen van passief inkomen omdat dit ook bijdraagt aan leven op je eigen voorwaarden. Op het moment dat je boekverkoop doorloopt omdat het voldoet aan een bepaalde vraag, heb je je handen vrij voor andere diensten of voor je privéleven. Wat je maar wilt. Passief inkomen draagt in ieder geval bij aan keuzevrijheid.

Passief inkomen verdienen is een doel dat zowel voor een beginner als voor een gevorderde en ervaren ondernemer haalbaar is. Dit doel kun je ook nog eens goed combineren met andere doelen die je wilt behalen.

Hier zijn vele voorbeelden bij te verzinnen, denk aan Fajah Lourens. Zij is op Instagram begonnen om haar reis naar fitheid te documenteren, ze heeft daarna een soort van online sportschool opgezet en heeft toen haar boek ‘Killerbody’ geschreven. En daarop zijn vervolgboeken verschenen. Haar boeken doen het zo goed dat deze inmiddels wellicht een groot deel van haar inkomen in het laatje brengen.

Denk jezelf niet meteen rijk. Je hebt heel veel boeken te verkopen wil je er een goed inkomen uithalen, gezien de lage prijs van boeken en dat daar ook nog allerlei kosten van betaald dienen te worden. Heel veel boeken worden geen bestseller in de zin van dat je meer dan 10.000 non-fictie boeken verkoopt. Maar als je het slim aanpakt kun je er binnen jouw niche wel een bestseller van maken, dus aan zoveel mogelijk mensen binnen jouw doelgroep verkopen.

 

Reden 3 Je wilt de koper van je boek naar andere producten leiden

Je kunt je boek gebruiken om de koper ook andere, liefst duurdere, producten of diensten te laten afnemen. Denk aan een cursus, een coachtraject, consultancy, fysieke producten als bijvoorbeeld mineralen of stel jij bent een slaapcoach en je hebt zelf een speciaal bed ontwikkelt waarin zelfs de slechtste slaper slaapt dan kan je lezers hier ook naar toe leiden.
 Dit geldt voor iedere ondernemer, in welke levensfase van je business je ook zit. Want iedere ondernemer kan het boek ook gebruiken als visitekaartje naar potentiële klanten: mensen kennis laten maken met jou. Wanneer deze potentiële klant heeft geproefd van wat jij doet en waar jij voor staat, kan de klant beoordelen of jij bij hem of haar past. Een boek is een hele laagdrempelige manier waardoor de klant in de ‘veiligheid’ van haar of zijn eigen huis meer over jou te weten komt.

Je boek is dus een mooie kennismaking met jou, waarmee je vertrouwen opbouwt waardoor de potentiële klant in andere producten durft in te stappen.

Als gevorderde ondernemer levert dit je dus ook een enorm schaalvoordeel op. Een boek is een goed middel om je publiek uit te breiden.

Een aantal jaren geleden waren er veel ondernemers die een gratis boek weggaven. Althans ze zeiden dat het gratis was, maar ik denk eerlijk gezegd dat in de verzendkosten ook de productiekosten van het boek waren meegenomen omdat ze op zo’n grote schaal zijn verkocht. Maar dat is een ander verhaal. IMU is een voorbeeld van zo’n bedrijf dat gratis boeken weggaf. Deze boeken waren bedoeld om mensen toe te leiden naar hun cursussen en/of hun software. Gezien de groei die ze hebben doorgemaakt verwacht ik dat ze daar aardig in zijn geslaagd.

 

Reden 4 Je geeft invulling aan een vraag vanuit jouw klanten

Als gevorderde ondernemer kun je met een boek ook aansluiten op vragen die bestaan onder jouw klanten of potentiële klanten. Je krijgt bijvoorbeeld maar steeds dezelfde vraag van je klanten. Je ziet een kans en je realiseert je dat een boek het meest geëigende format is om die vraag van je klanten te beantwoorden. Je kunt met een boek veel basisvragen beantwoorden, bijvoorbeeld voor een beginner op jouw vakgebied, of vragen die juist meer achtergrond nodig hebben zodat je bijvoorbeeld niet veel theorie in je onlinecursus hoeft te stoppen. Een boek kan dan zelfs onderdeel zijn van je cursus. En zo zijn er nog veel meer redenen om een boek te schrijven waarmee je je klanten tevredenstelt.

Hier even een voorbeeld van mijn zwager. Hij heeft een boek geschreven voor verenigingen. Hij heeft een eenmanszaak en heeft veel meer vraag dan hij aankan. Hij heeft een boek geschreven dat veel verenigingen vooruithelp zonder dat ze mijn zwager hoeven in te huren.

 

Reden 5 Je wilt jezelf en/of je business ontwikkelen

Een andere goede reden om een boek te schrijven is dat je voelt dat je een nieuwe richting in mag slaan, dat je meer diepgang in jouw business wilt gaan brengen of dat je bijvoorbeeld een meer eigen visie wilt ontwikkeling op jouw vak. Dan is een boek schrijven een uitgelezen middel. Het schrijven van een boek is namelijk een heel proces waarin je veel nieuwe ontdekkingen gaat doen, over jou en over je business. Het dwingt je om tot de kern te komen omdat je het helder dient te omschrijven voor de lezer. Door het schrijfproces wordt duidelijk hoe je over bepaalde dingen denkt.

Je kunt door het boek heen jouw lezer met je mee laten groeien. Je neemt ons als lezers mee op jouw ontdekkingsreis, door jouw ontwikkeling. Het wordt zo dan ook een weergave van je zoektocht. In welke fase van je ondernemerschap je ook zit, je kan dit altijd als doel gebruiken.

En natuurlijk mag je als ondernemer ook altijd besluiten om een boek te gaan schrijven puur omdat je jezelf wilt ontwikkelen. Het boek schrijven zelf is dan de ontwikkeling. Investeren in jezelf is altijd belangrijk.

 

Reden 6 Je eigen ervaringen delen

Wat voor een beginnende ondernemer een belangrijke reden kan zijn om aan een boek te schrijven is dat je een bepaalde ervaring opgedaan en wilt die delen met anderen. Om anderen te helpen. Ik heb bijvoorbeeld de Lijv journal gemaakt omdat ik zelf worstelde met het vinden van een balans in mijn lever. Veel ondernemers zijn ook zo begonnen met een onderwerp dat hen aan het hart gaat, waarover ze door hun ervaring en doordat ze zich daarin hebben verdiept veel te weten zijn gekomen, ze hebben daar stappen in gezet, etc. Ze zijn daardoor een expert op dat onderwerp geworden en willen dat gaan delen met de buitenwereld. En na dat initiële delen, ga je verder voortbouwen.

Als je al langer ondernemer bent dan heb je jouw ervaring met jouw kernonderwerp vaak al op andere manieren gedeeld. Ook dan mag je uiteraard nog steeds een boek schrijven over jouw ervaringen. Wellicht kun je hier zoals eerder gezegd weer nieuwe mensen mee bereiken om jouw wereld in te stappen. Maar je kunt een boek ook heel goed gebruiken om jezelf te laten zien: waar kom je vandaan, wat heeft je gebracht waar je nu bent? Dat kan enorm vertrouwen wekken bij de lezer. En je staat zelf natuurlijk ook niet stil als ondernemer. Terwijl je klanten met de huidige producten bezig zijn, ontwikkel jij je verder en wil je wellicht die ervaringen delen. Je kan dan bijvoorbeeld ook een nieuwe richting inslaan met je business. Er zijn zoveel mogelijkheden.

Ik heb Fajah Lourens eerder genoemd, ook hier past haar voorbeeld goed. Zij heeft zelf eerst uitgevonden wat goed werkt voor haar. Daarna is ze haar boeken gaan schrijven.

 

Reden 7 Je wilt een ander, beter passend format gebruiken

Soms wil je een boek maken omdat je jouw doelgroep of een bepaald deel daarvan moeilijk kunt bereiken op een andere manier. Je hebt dan een andere vorm nodig om je verhaal over de bühne te krijgen. Ik heb bijvoorbeeld in mijn werk al een aantal keren ervaren dat de wat oudere deelnemers het soms lastig vinden om hun weg te vinden in een onlinecursus, omdat ze moeite hebben met ICT-zaken. Wellicht hebben jouw klanten ook zoiets en vinden zij het prettiger om een boek ter hand te nemen.

Of wat ook kan spelen, sommige mensen vinden het fijner om video’s te bekijken, anderen luisteren liever en er zijn mensen die liever lezen. We leren nou eenmaal niet allemaal op dezelfde manier. Wellicht is jouw doelgroep het beste met een boek te bereiken.

En tot slot lenen sommige onderwerpen zich wat beter voor een boek dan een ander format. Denk bijvoorbeeld aan je memoires of een biografie. Daar wordt later soms nog een film van gemaakt, maar het begint vaak bij het boek. Denk aan ‘Eat Pray Love’ van Elizabeth Gilbert of ‘Steve Jobs’ door Walter Isaacson.

En denk ook aan een persoonlijke geschiedenis, ik zie dit als iets anders dan je memoires, het gaat bij een persoonlijke geschiedenis meer om de tijdgeest, het is meer een observatie dan dat het echt helemaal over jou en wie je bent gaat. En tot slot leent een familiegeschiedenis zich vaak ook beter voor een boek dan bijvoorbeeld een cursus. Al zijn er voor dergelijke verhalen uiteraard ook andere goede vormen te vinden.

De conclusie is dus dat het altijd handig is om te bekijken welk format het beste bij jouw boodschap of jouw klant past.

 

Bonusreden: Je lezer leest boeken om meerdere redenen!

Je klant is uiteraard superbelangrijk. We hebben nu vooral vanuit jou bekeken waarom jij een boek zou mogen schrijven. Laten we nu als bonus ook nog even vanuit de lezer bekijken waarom je een boek zou kunnen schrijven.

In Nederland worden jaarlijks meer dan 5,5 miljoen non-fictie boeken verkocht, die goed zijn voor een omzet van ruim 109 miljoen euro. (Waarom zit jouw boek daar nog niet tussen?)
 Er is dus een enorme behoefte aan non-fictie boeken. Waarom kopen lezers boeken? Veel mensen leren door non-fictie te lezen. Ze doen nieuwe inzichten op, nemen kennis tot zich, raken geïnspireerd, zetten een stap voorwaarts, verruimen hun blik, leren hoe anderen tegen bepaalde thema’s aankijken en soms lezen ze omdat ze het gewoon leuk vinden om te lezen en in diverse onderwerpen geïnteresseerd zijn. Ze lezen non-fictie voor hun persoonlijke of voor hun professionele ontwikkeling. Bedenk maar eens: waarom lees jij non-fictie en wat heeft het jou gebracht?

Een lezer zit dus te wachten op nieuwe goede boeken. Kun jij een lezer helpen om haar of hem in zijn behoefte te voorzien? Schrijf dan vooral je boek!


Conclusie

Genoeg redenen dus om een non-fictie boek te schrijven. Je verrijkt niet alleen het leven van je lezer, maar ook dat van jezelf. Ga jij een bijdrage leveren aan een groei van het aantal non-fictie boeken dat in Nederland wordt verkocht?

Wil je meer weten over het schrijven van een boek. Dan kun je het ebook ‘10 gouden tips voor het schrijven van jouw boek’ downloaden door op deze link te klikken.

Over de schrijver